Samen staan wij voor betere zorg: Uw stem telt!
Bij ZIO hechten wij grote waarde aan de betrokkenheid en inspraak van onze cliënten om de kwaliteit van onze zorg voortdurend te verbeteren. Dit sluit aan bij de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ)1, die een wettelijke basis biedt voor het instellen van een cliëntenraad. Daarom is in 2025 de cliëntenraad tot leven geroepen. Ons hoofddoel is het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van alle cliënten. Wij kijken met de ogen van alle inwoners (cliënten) van de regio naar de manier waarop ZIO zijn taken uitvoert. Want elke inwoner kan op enig moment patiënt van ZIO zijn.
Wat doen wij? Onze taken en doelen
De cliëntenraad richt zich op het algemeen belang van cliënten die gebruik maken van de zorg die onder verantwoordelijkheid van ZIO wordt aangeboden. Daarbij hebben wij de mogelijkheid om mee te denken en te praten over een breed scala van onderwerpen. De cliëntenraad heeft de wettelijke bevoegdheid om gevraagd en ongevraagd advies te geven aan de directie over onderwerpen die van belang zijn voor de cliënten.
Voorbeelden hiervan zijn:
Cliëntenvoorlichting
Bescherming van de privacy
De klachtenregeling
Het bestuur van ZIO en de cliëntenraad houden daarover regelmatig vergaderingen. Als u suggesties heeft ter verbetering van de kwaliteit van zorg en de communicatie daarover, wordt u van harte uitgenodigd contact met ons op te nemen.